Undskyld mig, men hvad er digital tilgængelighed?

Jeg byggede en fælde, gjorde mig umage med at dække den ordentligt til med visne blade... for selv at falde ned i den.   

Øv!  

Når jeg gang på gang nævner tilgængelighed, uden at forklare, hvad begrebet 'tilgængelighed' egentlig betyder, får jeg ofte henvendelsen: ”Laura, hvad forstås egentlig ved, at noget er ’tilgængeligt’?” – og TAK for at gøre mig opmærksom på min mangel på forklaring.  
   
Faktisk gør jeg i de tilfælde lige præcis det modsatte af, hvad tilgængelighed handler om. Tilgængelighed handler nemlig om adgang.  
   
Har alle adgang til at forstå indholdet af det, jeg formidler?   

I mit tilfælde handler det om noget så simpelt som at forklare et begreb, jeg benytter i flæng, nemlig digital tilgængelighed.   

I andre tilfælde (og det, vi arbejder med) handler det om at gøre indhold på digitale platforme læsevenligt for mennesker, som har nedsat syn, hørelse eller som har en anden hæmning, som gør, at de har svært ved at læse teksten eller har brug for et hjælpeværktøj til at navigere og forstå indhold.   
   

Hvem har gavn af tilgængeligt indhold?  

Når en kørestolsbruger eksempelvis ikke kan komme op på femte sal via bygningens trapper eller når Grethe på 85 ikke kan læse artiklen, hun endelig er fundet frem til om, hvordan hun strikker efter en ny strikketeknik, er det hverken Grethe eller kørestolsbrugerens skyld – men det bliver hurtigt deres problem alligevel.  
   
Er det fair?  
   
Nej.  
   
Tilgængelighed handler om, hvad der gør det muligt for brugeren at tilgå eller anvende. Sagt på en anden måde, handler digital tilgængelighed om at give alle brugere, uanset funktionsnedsættelse, mulighed for at tilgå digitalt indhold – og derfor er der en lovgivning (OBS: Tung læsning) på området. Du kan se her, hvilke tidsfrister der er i lovgivningen.  

Vidste du for eksempel, at der i Danmark er:  

  • Ca. 800.000 personer, som har problemer med hørelsen
    (Tal hentet 20. marts 2019 fra Høreforeningen
     
  • Ca. 50.000 med et synshandicap   
    (Tal hentet 20. marts 2019 fra Socialstyrelsen
     
  • Ca. 200.000, som er farveblinde   
    (Tal hentet 20. marts 2019 fra Øjenforeningen
     
  • Ca. 400.00 af befolkningen, som betragter sig selv som ordblinde 
    (Tal hentet 20. marts 2019 fra Ordblindeforeningen
      
  • Ca. 1 million borgere over 65 år   
    (Tal hentet 20. marts 2019 fra Ældresagen

Når indholdet er tilgængeligt, muliggør det altså at alle mennesker har adgang til indholdet, som formidles.
 

Hvordan sikrer jeg, at mit indhold er tilgængeligt?  

En måde, du kan gøre det på, er ved at teste, om din hjemmeside kan betjenes kun ved hjælp af tastaturet – så er det nemlig også tilgængeligt for hjælpeværktøjer.   
    
Webindhold skal være til at få adgang til, uanset om man ikke kan høre, se eller har mistet sine arme, så man ikke har mulighed for at benytte en mus. I takt med at vi efterhånden har mange forskellige platforme, vi ser indholdet på, er det også blevet mere og mere vigtigt, at indholdet kodes korrekt og derfor kan aflæses af diverse værktøjer, uanset om det læses på en computerskærm, tablet eller en telefon.  

Problemet er, at det er uoverskueligt. Og tiden er knap.  
 
Lad os være ærlige, det er ikke supersexet at skulle tilgængelighedssikre sine PDF-dokumenter eller sin hjemmeside. Men ikke desto mindre er det nødvendigt at gøre, for at overholde lovgivningen og for at opretholde sin kundegruppe – og hvem vil ikke gerne det? 

Vi vil gerne hjælpe dig med at komme i gang med tilgængelighed eller lære dig, hvordan du kan tilgængelighedssikre din hjemmeside og dine dokumenter. Se hvordan vi kan hjælpe dig her.  

 

Tilbage