A-kassers hjemmesider skal være webtilgængelige 23. september

Dommerhammer

 

Forleden spiste jeg frokost ved Webdagen i Nyborg. Ved min højre side sad en ung mand fra en A-kasse. Jeg tror, jeg ødelagde hans appetit, da jeg fortalte, at A-kassers hjemmesider skal overholde Loven om webtilgængelighed fra 23. september i år.

Et kort øjeblik ønskede jeg næsten, jeg tog fejl. For jeg er smerteligt klar over, hvor overvældet man kan føle sig, når man opdager, at den hjemmeside, man er ansvarlig for, er omfattet af nogle krav, man ikke aner noget om.

Hvis du er én af dem, der har ansvaret for en hjemmeside hos en A-kasse – eller et andet offentligretligt organ – så læs videre. Måske er der lidt hjælp at hente.

Vær opmærksom på, at det ikke kun er A-kasser, som er det, man med lovsprog kalder ”offentligretlige organer”. Det er boligforeninger og forsyningsselskaber for eksempel typisk også.

På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside www.digst.dk/tilgængelig kan du læse følgende om offentligretlige organer:

Et offentligretligt organ er et organ, der er oprettet specielt for at imødekomme almenhedens behov, der ikke har industriel eller kommerciel karakter. Organet skal være en juridisk person, og driften af organet skal kontrolleres på én af tre måder:

  • Hovedparten af driften finansieres af staten, regionale eller kommunale myndigheder eller andre offentligretlige organer
  • Driften er underlagt kontrol fra staten, lokale myndigheder eller andre offentligretlige organer
  • Mere end halvdelen af medlemmerne i administrations-, ledelses- eller tilsynsorganet udpeges af staten, lokale myndigheder eller offentligretlige organer

A-kassers hjemmesider er typisk omfattet af loven

Den første reaktion, jeg som regel møder, når jeg er den ”heldige”, der får lov at gøre nogen opmærksom på, at de (eller deres hjemmeside) er omfattet af Loven om webtilgængelighed, er skepsis.

Arhhhhh … Kan det nu også passe? Det har de godt nok ikke hørt noget om.

Lad mig da – i forhold til A-kasser – igen citere fra Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside, www.digst.dk/tilgængelig:

”Loven om webtilgængelighed omfatter offentlige og offentligretlige organers websteder og mobilapplikationer.

En a-kasse vil typisk være at regne for et offentligretligt organ og således omfattet af loven.

For offentligretlige organer gælder, at de er oprettet specielt for at imødekomme almenhedens behov, der ikke har industriel eller kommerciel karakter. Organet skal være en juridisk person, og driften af organet skal kontrolleres på én af tre måder:

  • Hovedparten af driften finansieres af staten, regionale eller kommunale myndigheder eller andre offentligretlige organer
  • Driften er underlagt kontrol fra staten, lokale myndigheder eller andre offentligretlige organer
  • Mere end halvdelen af medlemmerne i administrations-, ledelses- eller tilsynsorganet udpeges af staten, lokale myndigheder eller offentligretlige organer

På informationsportalen akasse.com kan man læse, at en a-kasse er en statsstøttet organisation, som administrerer flere offentlige love og regler på området. A-kasser udfører lovbestemte opgaver og løser mange opgaver for andre offentlige organer såsom vejledningssamtaler, indberetning til jobcentrene samt styrkelse af indsatsen for at bringe ledige i job.”

Søg hjælp

Hvis du lige har opdaget, at din hjemmeside skal leve op til Loven om webtilgængelighed fra 23. september i år – og hvis det er minimalt, hvad du ved om de 50 succeskriterier på niveau A og AA i den internationale standard, WCAG 2.1, som hjemmesiden skal overholde, så søg hjælp.

Hvis du heller ikke ved noget om den tilgængelighedserklæring, du har pligt til at lave i Digitaliseringsstyrelsens fælles digitale løsning, WAS-Tool og offentliggøre på standard URL’en www.navnetpåditdomæne.dk/WAS og via link til erklæringen i et link i sidefoden, så søg mere hjælp.

Der er ingen vej uden om (altså medmindre du vælger at ignorere loven – hvilket næppe er en god idé, medmindre du er ligeglad med kritiske interessegrupper, spørgelystne journalister, myndighedstilsyn og den slags).

Du har flere muligheder for at få hjælp til at komme i gang. Her får du nogle tip kvit og frit:

  1. På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside – www.digst.dk/tilgængelig - finder du en hel sektion, der udelukkende handler om Loven om webtilgængelighed. Der er mange gode ”Spørgsmål & svar”. De har også et nyhedsbrev, du kan tilmelde dig. Og kontaktoplysninger i tilfælde af, at du ikke kan finde de svar, du søger.
  2. Digitaliseringsstyrelsen har også et tværgående netværk for offentlige myndigheder, interesseorganisationer og it-leverandører. Det hedder Netværk om webtilgængelighed, og det er gratis at deltage. Du tilmelder dig via styrelsens hjemmeside – www.digst.dk/tilgængelig
  3. Digitaliseringsstyrelsen har også et digitalt Netværk om webtilgængelighed (WCAG 2.1) på www.digitalisér.dk Her kan alle interesserede kvit og frit oprette en bruger og stille spørgsmål i den åbne gruppe.
  4. Hvis du bruger LinkedIn, har du mulighed for at blive medlem af den lukkede gruppe ”Webtilgængelighed i det offentlige”.
  5. Og endelig kan du kigge dig omkring på Diversas hjemmeside, www.diversa.dk. Måske har vi et tilbud om undervisning, rådgivning eller en tilgængelighedsvurdering af din hjemmeside, som du kan bruge. Du er også altid meget velkommen til at skrive til os på post@diversa.dk – eller slå på tråden på 71 99 76 99

Fortvivl ikke. Du får fat i den lange ende. Det tager måske lidt tid og kræver en kamp eller to. Men du skal nok komme i mål.

Og husk, at når det gælder webtilgængelighed, så har det den kæmpe fordel, at det, der er nødvendigt for op mod en femtedel af dine brugere, er godt for alle. Hver gang du fjerner en digital barriere, gør du ALLE dine brugere en tjeneste. Og det er faktisk rigtig motiverende og tilfredsstillende.

Tilbage